Критиците за Олга Белопитова
„Как постигаше вътрешното равновесие между противоположностите на своя характер – склонността към отдръпване от шума на светския живот и злободневието на деня и запазването на своята жизненост, – бяха част от тайната на нейния артистичен уют и чар, умение, което й даваше възможност до края на дните си да остане дама. Дама в истинския смисъл на тази дума, някога съчетаваща чувство за мярка, естетика и достолепност, превръщаща и самотата в сладост. Тази й особеност вдъхна особена атмосфера на последните й интериори и пейзажи. Интериорите все повече се опразваха, пазейки само спомена на нечие присъствие. Цветът в платната й ставаше все по- пестелив, но на моменти се взривяваше от играта на светлите и тъмни петна. Запазвайки чувството за естетизъм и освобождавайки заложената й и дълго сдържана импулсивност, тя успя най-накрая да достигне до своята художническа свобода, до чистото въздействие на цвета, до своето разбиране за тишината и безвремието.“
„Олга Белопитова е част от онези незабелязани и недостатъчно оценени от историята класици на българската живопис, които с удоволствие и изненада преоткриваме днес.
Олга Белопитова не рисува тематични композиции. Най-пълноценен израз тя намира в пейзажа и натюрморта. Но вазите с цветя, купите с плодове, чинията с риба или лодката на плажа са за нея най-вече вдъхновяващ повод да пресъздава всеки път с нов порив и енергия една много характерна за творчеството й сантиментална атмосфера, съчетана с определена доза експресия и откровение за лични емоции и изживявания. „
Темпераментът на художничката се изразява и в композициите с метафизичен акцент, като в картината „Спрелия часовник“. И във фигурите, реализирани с едно съчетание на силно цветове, художничката изразява народа на своята страна, граничеща с Изтока и неговата култура.
„Това е светът на една чувствителна, деликатна жена. Модулираща тоновете и светло-тъмните планове на една конкретна действителност, създадена от художничката в чисто интроспективен смисъл и в най-дребните детайли.“
„Посланици на българското изобразително изкуство за нас са Белопитова и Вукадинов, с дълбоко доказателство за два различни характера, но много еднакви в изобразяването на българският свят, с цялата си история и с всички красоти на тази земя.“
Необикновеното творчество на Олга Белопитова
Младата Олга Белопитова учи при класиците на българското изобразително изкуство проф. Н. Петров, а след завършването се сближава с друг класик, Борис Ангелушев. Тези хора са най-добрите представители на европейската и в частност на българската интелигенция и са получили образование в най-реномираните институции на Европа преди включването на България в орбитата на СССР през 1944 г. Така, освен прослойката на творци, които се подчиняват сляпо на комунистическата идеология, в България паралелно се създават и кръгове, които продължават прекрасните европейски традиции и тласкат развитието на изкуството към много по-широки хоризонти, към индивидуалност, хуманност и експерименталност в изкуството. Това е истинската среда, в която се формира младата художничка и нейният вкус. Стичат се няколко обстоятелства: щастливото съчетание на нейната любознателност и остра наблюдателност със семейните обстоятелства и влиянието на най-добрите умове и творци върху нея.
Цветът и неговата разработка са също водещите в натюрмортите на художничката, като отново тя избягва да представя детайлно и обемно елементите. В някои случаи те са само загатнати и като форма, и като цвят и са минималистично третирани, цветята са обрисувани в характерната за тях гама, но също обобщени и в много случаи на контрастираш фон. Често Олга Белопитова се обръща към елипсовидната форма на композицията или нишата, в които прекрасно са настанени цветята и вазите. Художничката е открила и предала възхитително много находки в жанра на натюрморта. На първо място са някои необичайни комбинации, като например тази на високо окачения стенен часовник с ниската кръгла масичка и предметите върху нея; още черните пиано и кресла като необичаен натюрморт на фона на изсветлената щрихована червена стена; или пък натюрмортът с две бутилки и сянката на по-високата. В други случаи се играе върху контраста между миниатюрните размери на предметите и голямата рамка, или върху косо поставената поставка; или неустойчивата наклонена линия на поставените един върху друг слънчогледи Можем да видим и риби, които сякаш още плуват в морето, макар да са поставени върху дъска върху маса или в чиния на перваза на прозореца. Това не са обичайните натюрморти в обичайната трактовка, а личните открития в търсенето на необичайната стилистика на художничката. През годините художничката експериментира, както се вижда от различните стилове в изображенията на дървета, но никога не копира нещо сляпо, нещо модно или официално ценено.
Напротив, много скоро тя започва да търси своето място и своя собствен стил, в резултат на което се появява цяла галерия от портрети, най-вече на млади жени. Единственото изключение е на жена в средна възраст с барета. с много характерни, почти карикатурни черти и ¾ поза на главата, което демонстрира какви широки възможности на портретист е имала. Но повечето образи представят прекрасни дами в естествена поза насреща, чийто единствен по-богат аксесоар е широкополата шапка, засенчваща тъмните очи без зеници и често скриваща директния поглед към зрителя. Тези жени приличат удивително на тогавашните западни и български кинозвезди и актриси с тяхната естетика в дрехите, държанието и личния живот. Те са много далече от тогавашния официален идеал, защото се привлекателни, загадъчни, елегантни и уверени. Освен това цветът на дрехите обикновено е много богато разработен, на изцяло неутрален или, обратното, на контрастиращ фон. Жените на Олга са нещо ново и лично привнесено в живописното изкуство от епохата в България, отразяващи нея самата в младите и средните й години.
Разработването на нюансите на цвета, неговата пастьозност и монохромност в отделни участъци са още по-силно изразени в пейзажа. В него почти никога няма човешки фигури, а и малките къщички са рядкост. Над всичко доминира небето, което никога не е чисто, ясно и безоблачно, а напротив – цветно, буреносно или наситено с цветовете на залеза. Небето обединява не само цветово композицията, но и отразява късче от целия космос. Този дух не е точно меланхолия, не точно е самотност, а е познатата за всяко мислещо същество връзка с нещо много величествено извън човешките мащаби; не точно хармонично, а често заплашително нарастващо в драматичните червено-розови или наситените тюркоазени небеса. Ако най-долу е морето, то допълва с цветовете си общата хармония на напрегнатост. Детайлите на брега са минималистични, лодката прилича на захвърлена бяла черупка и дори облачетата са обобщено и пестеливо предадени.
Едни от любимите композиционни прийоми на художничката в пейзажа е къс път в силна перспектива точно срещу зрителя и земята с много нисък хоризонт. Интересен за нея е контрастът между прокараните от човека прави линии на пътя и строгата геометрия на изораната или посеяна нива от една страна и от друга купола на небето и естествените форми на хълмовете и планините. Колкото и да изглежда елементарно банален, пътят винаги е разработен цветово в близки тоналности, поканващ загадъчно да се тръгне по него и стигне до края му, вероятно и в прекия, и в преносния философски смисъл. Духът на тези пейзажи е съвсем различен от портретите и натюрмортите на Олга Белопитова, много мощен и въздействащ не по женски, а така също много неочакван. Вероятно през средните и късните си години художничката е засилила това чувство за сила и мощ и себе си, което буквално изригва в пейзажите й, най- вероятно плод както на нейното собствено развитие, така и под въздействието на дългогодишната съвместна работа с друг български художник, И. Вукадинов, с който тя прави редица успешни изложби в страната и чужбина.
Накрая трябва да отбележим един по-частен тип пейзаж, в който тя също привнася нещо самобитно – на градския пейзаж, особено от Италия и Турция. Художничката използва прийома на ескиза, но го довежда до окончателния вариант на картина. Тя избира отделен елемент или група строения и първото и най-основно впечатление от тях, за да изгради композицията, подобна на конструкция в детска игра. Но отново цветът, ту монохромен в кафяво-жълтата палитра, ту полихромен, с отделни разработени ярки петна, ту с белезникаво снежно поле и сиво небе изграждат видението. Отделни прйоми на Сезан и фовизма несъмнено са въздействали по време на нейните пътешествия в Европа и платната й придобиват по-голяма звучност и наситеност, още едно от многото лица на Олга Белопитова.
Нейните съвременници са я запомнили като елегантна, интелигентна художничка с проникновени дълбоки очи, а зрителите могат да видят колко необичайни и разнообразни са били нейните възможности за себеизразяване, към самоусъвършенстване и индивидуалност до края на живота й.